torsdag 26 juni 2014

Tur och retur till Mont Blanc


© The North Face® Ultra-Trail du Mont-Blanc® - Pascal Tournaire

18:e december 2013 – i ett SMS till Camilla, marknadsansvarig för The North Face Sverige. ”Imorgon öppnar anmälan till UTMB. Snälla, ge mig minst två anledningar att springa.” Svar från Camilla. ”(1) Det kommer bli ditt livs upplevelse. (2) Det kommer bli ditt livs upplevelse.”

15:e januari 2014 – i ett mail från arrangörerna för The North Face Ultra-Trail du Mont-Blanc. “The draw has taken place and we have the pleasure of confirming your registration for the OCC race.”

Mitt hjärta dunkade och adrenalinet bubblade ut I kroppen. Så fort jag bara kunde slutförde jag min registrering. Innan någon skulle komma på att det var ett skämt. Att jag inte var bra nog. För vilka är det som springer? Alla de bästa, snabbaste och kvickaste bergsgetterna till Ultra Trail-löpare runt om i världen. 53 km från Orsières i Schweiz till Chamonix i Frankrike. Och så jag. Jag som har sprungit Lidingöloppet 30 km som längst. En gång. Hur ska detta gå!?

De första veckorna var jag tvungen att berätta för alla. Jag var som ett litet barn på julafton. Och varje dag i butiken glodde jag vidare på filmen om loppet. För jag jobbade i The North Face butiken då. The North Face är huvudarrangör och det var naturligtvis under några dagar i tristess som jag fick idén.

Nu är det bara två månader kvar och jag undrar på riktigt vad sjutton jag har gett mig in i! Tiden har gått fort som bara den och jag har nästan lyckats förtränga loppet. Jag har pratat om det som en kul grej men som i min fantasi är långt långt borta. Men nu är det allvar. Nu är det på riktigt! Det är med skräckblandad förtjusning som jag ser fram emot detta. Och då är det verkligen med betoning på skräck. Men ingen risk att jag drar mig ur! Mitt mål är att åka dit, starta och på något sätt ta mig i mål innan banan stängs. Och jag hoppas att jag kommer ha ork att njuta, om än bara lite. För tusan - det är förbannat vackert där uppe i bergen!

Men, jag kommer behöva massor av stöd och goda råd. Och då menar jag massor! Hur ska detta gå? Kommer jag verkligen att klara det utan att gå sönder? Hur ska jag lägga upp träningen från och med nu? Vad ska jag ha på mig? Vad ska jag ha för skor? Måste jag ha stavar? Frågorna tar aldrig slut.

Hjälp!

/Tina


P.S. Missa inte filmen. För visst ser det alldeles fantastiskt ut!?








1 kommentar:

  1. Jag kan tyvärr inte erbjuda så många goda råd, fötutom att du måste försöka njuta av denna fanfantastiska upplevelse, men ja vet att du har en vilja av stål när det kommer till sådant här och jag VET att du aldrig skulle vika ner dig!! Det kommer säkert att bli riktigt tufft, men också alldeles alldeles underbart!! Du ska i varje fall veta att du har vårt stöd och att vi tycker att du e grym!! Många kramar

    SvaraRadera