tisdag 12 augusti 2014

Träning JULI: Kraftprovet

Bild: http://mariaarnell.wordpress.com/

Semesterlöpning i all ära, men motivationen har gått upp och ner som värsta berg och dalbanan. Likaså träningsmängden. Under mina veckor med dottern blev det i princip noll löpning. Det kom helt enkelt inga tillfällen och jag orkade ärlig talat inte bry mig. Ibland är det skönt att bara släppa pressen. Under mina barnfria veckor blev det däremot mycket löpning. Alla dagar dock inte lika inspirerande.

Jag startade med en helg i Varberg med min löparvän Cecilia. Kanonhärligt väder och dessutom lite häng på ”Surfers Day” i Apelviken.  Det blev en mycket bra helg, med tre pass på totalt 38 km.
Under min första hela barnfria vecka skulle jag samtidigt jobba. Anledningen till varför barnfri är ett återkommande ord är att jag lägger all min träning på mina dessa dagar och är hyffsat beroende på att det verkligen blir av då. Det är så det får bli. I vilket fall som helst, jag hade stora planer och såg mycket fram emot min träningsvecka. Men när veckan väl kom gick luften ur mig totalt. Jag kände mig träningsdeppig och hade helt plötsligt känslan av att jag hatade träning! Det fanns inget som helst driv. Jag tvingade mig till gymet ändå och tvingade mig ut i spåret. Erfarenheten säger att det kan vända på vägen. Känslan blev lite bättre, fast bara lite.
På fredagen hade jag planerat att åka till Trollhättan och springa Kraftprovet. Jag skulle möta en vän och ville verkligen inte banga ur, även om tävlingskänslan och formen inte alls fanns där. Jag åkte ändå och sprang. Loppet var inte mitt bästa men inspirationen vände! Jag gillar ju tävlingar. Befinner man sig dessutom i goda vänner lag och det är en strålande fin sommardag så kan det ju inte bli mer än rätt. Och helt plötsligt var det värt det, även de tråkiga passen tidigare i veckan. Veckan slutade på 46,5 km och blev bra tillslut ändå.
Under min andra och sista barnfria vecka åkte jag och Hanna till Sylarna på löpläger med Team Nordic Trail. Mycket löpning, lång löpning och framförallt helt ljuvlig löpning! Men oj så stel jag var efter dessa dagar. Totalt 94 km löpning i fjällen på fyra dagar. Herregud, det är vad jag gör på en månad i vanliga fall! Läs mer om resan i mitt inlägg Fjälläventyr i löparskor.
Mellan dessa tre träningsintensiva perioder vilade jag i princip en hel vecka i taget. Bra eller inte!? Det var så det fick bli i alla fall. Det finns ju trots allt annat att göra ibland också!
Summa summarum, hela juli var egentligen ett helt kraftprov! Två distansrekord, varav ett var på en dagstur i fjällen på 46 km och det andra var den totala distansen på 182,3 km under hela månaden. Okej, jag är ganska nöjd ändå!
/Tina

Total distans i juli: 182,3 km (Rekord!)
Min träningsdagbok i mer detaljerad form.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar